Använd det du har - vecka 4

Då var veckans skapelse klar! Har pillat med den hela eftermiddagen men den påbörjades redan för tre års sedan. Ideen är inte min utan en av Sveriges bästa idesprutor, insipratörer och återbrukare, nämligen  Anna Örnberg, idag även silversmed. Jag vet inte hur många av hennes böcker jag har, flera stycken iaf, och i var och en av dem finns massor med ideer att plocka upp rakt av eller att vidareutveckla. Det var i boken "Nytt liv åt gamla prylar" denna skapelse fanns.



Som den villiga återbrukare jag är började jag leta i alla skåp och skrymslen och en hel del hittades...



.. dock inte tillräckligt. I sådana kritiska lägen får man ta till släkt och vänner och som tur är ställer dom oftas gladeligen upp på mina, ibland omdiskuterade, upptåg och kreativa äventyr. Så var det då dax att börja sy. Annas arbete hamnade på en säng men min tanke var att slutprodukten även fortsättningsvis skulle placeras på bordet. Efter att alla smådelar handsyddes ihop, sida vid sida, fick den ett foder av fin bomull som även det syddes fast för hand. Jamen va bidde det då av alla virkade små dukar undrar nu vän av ordning? Jo, det bidde en stor duk :-))

 




Bilderna är kanske lite mörka men jag vill försöka förmedla stämningen i vårt rum som känns så mysig.
Duken blev faktiskt riktigt fin trots att jag misströstat under åren då jag plockat den ut och in ur mina gömmor för "tappade sugar". Nu tror jag nog inte att jag ger mig på ett dylikt projekt igen - handsömnad är ju ingen hit enligt mitt sätt att se och jag kan lova att peken på höger hand ömmar ordentligt men vad gör man inte för konsten ;-))

Då tror jag faktiskt att det är dax att knoppa. Sov gott allahopa så höres vi en annan dag.

Anita

1 Lina:

skriven

Åh, den är ju alldeles, alldeles underbar! Den påminner om mitt överkast som jag vill göra, för det är uppbyggt på precis samma sätt. Jag är ju dock inte lika händig som dig och får inte tummen ur, men jag har i varje fall börjat spara. Från och med nu vet jag vad mer jag ska spara till... :)

2 Monica Blomqvist:

skriven

Å jag som har slängt många såna där små dukar när rensade i Nysele sist!!!

3 Elina:

skriven

Åh, vad fint! Och vilken bra idé! Jag har några dukar från mormor och mormorsmor som jag bara inte kan slänga, men som jag nog aldrig kommer använda. Men kanske om man gör något helt annat av dem? Tack för inspirationen!

4 Annika:

skriven

Vilken underbar idé!

5 Doris:

skriven

Vilken jättefin duk! Jag gillar spetsar... Tack för inspirationen!

6 Anita:

skriven

En fantastiskt bra ide. Nu vet jag vad jag skall använda alla dukar min mamma och min mans mormor har virkat och stickat en gång i tiden. Längtar för tillfället efter något roligt att göra och det hittade jag nu. Stort TACK

Kommentera här: