Solkysst till sist

Äntligen bidde det sommar även i min landsända som i dagligt tal sätts ihop till ett Norrland. Ja men hur många gånger har man inte lyssnat till SMHI´s meterologer som proklamerat att det blir varmt i hela landet utom Norrland... lite märkligt när den just nämda delen av Sverige upptar nästan halva landet.
 
Nu ska jag dock inte gräva ner mig i gamla sorger utan njuta av det helt underbara vädret som slagit rot även hos oss och ger oss möjlighet att mota den permafrost som hotat att inta våra kroppar så sent som för en vecka sedan. Hallelulja!!
 
Åter hemkommen efter fyra dagars roadtrip med mycket trevliga nedslag i Medelpad så har jag återigen sparkat igång pysslaren i mig. Projektet denna gång grundar sig i ett inlägg hos Lopplisa där jag kunde läsa om en
sommarutmaning som Kolossaltpyssligt dragit igång och som handlar om sommar och återbruk. Efter lite funderande kom jag fram till detta..
 
 
..ett riktigt jäkla puttinuttigt flygskydd.
 
Min erfarenhet av färdigsydda flugskydd är att dom är så små att dom knappt täcker det minsta lilla kakfatet trots att dessa insektshindrare behövs för allt man ställer ut på trädgårdsbordet. Utifrån den tanken föddes då min egen version som bygger på ett skelett av en mycket vanlig taklampa som återfinns i mångas hem. Till detta använde jag även en loppisinhandlad gardin med volang typ myggnät samt nål, tråd, två kakformar och smältlim.
 
Tillvägagångssättet är inget revolutionerande:
* mät omkrets och höjd, lägg till sömsmån
* sy ihop till ett rör, vik in upptill och sy kanaler för resår
* dra in resår upptil men avvakta med att klippa av bandet
* sy för hand fast nedre kanten
* justera resåren upptil och knyt en knut
* limma fast de båda kakformarna som handtag vid öppningen uppe på skärmen
 
Varianter av ovanstånde finns förståss i det oändliga, det är bara att låta fantasin flöda.
 
Höres
Anita
 
 
1 Hanna:

skriven

Men så smart mamma! :-)

2 lopplisa:

skriven

Toppenuppfinning!! Bort med alla odjur från sötsakerna! Mycket roligare än köpealternativet!

3 Anonym:

skriven

Ja jisses vad varmt det har varit i dessa trakter! Det är ju torr luft här i norr och +25 häruppe är som +30 söderöver liksom att -20 söderöver är så jiddrans kallt pga den fuktiga luften men här i norr kan man obehindrat vara ute i -25!
Riktigt skönt ikväll nu när det regnar - åtminstone i Dikanästrakten.

Fiffigt kakfatsskydd du fixat!

4 Pysselfarmor:

skriven

nej jag är inte anonym - mina uppgifter fanns när jag klickade på Skicka kommentar ;-)

5 Helena Högberg:

skriven

Jättesmart! Skulle jag ha en trädgård skulle jag också fixa en likadan! (En pluttig balkong har jag bara)

6 Petra:

skriven

Men å vilken underbar idé och så fint!
Jättekul att du ville vara med i pysselutmaningen. Håll utkik för snart kommer alla bidragen på min blogg.
Ha det gott!!
//Petra

Kommentera här: