Ett utmanande jeansåterbruk

Jag har under åren återbrukat en hel hoper med jeans och för ett tag sedan fick jag ett nytt uppdrag - att sy en kappa och en jacka i barnstorlek. Detta visade sig dock bli en större utmaning än jag trodde då det handlade om enbart svarta braxer.
 
Vanliga blåjeans finns ju i en stor mängd nyanser som när det blandas bli ett härligt, levande tyg medan de svarta är just bara svart eller på sin höjd urtvättat grå. I det här fallet var det viktigt för uppdragsgivaren att kappan och jackan till största delen bestod av detta svarta material då den tidigare byxbäraren var en nu mera saknad farfar och de färdiga plaggen ska bäras av hans barnbarn.
 
För att få till lite liv och rörelse bestämde jag mig för att bleka det ena paret i tron att dom skulle bli ljusgrå men se där bedrog jag mig för det visade sig att dom fick en märklig brun nyans. Kan inte påstå att jag blev superinspirerad men det var bara att gilla läget och börja jobba. Först ut är kappan..
 
 
Färgerna är mycket starkare i verkligheten och med lite band, spraymålat spetsmönster, en virkad grytlapp och dragkedjan bak så blev den ändå rätt okej. Frågan är väl vad lilltjejen tycker om denna skapelse som mer påminner om en höstjacka än en vårdito. Oavsett den reaktionen kan jag konstatera att nummer 21 av 52 kan bockas av och nummer 22 är påbörjad.
 
Höres
Anita
 
 
 
1 Åsa.Li:

skriven

Jätte fin jacka! Du har verkligen fantastiska ögon för rätt detaljer.

2 susannesblogg:

skriven

Wow imponerande vilka snygga kappor du har gjort. Jag undrar vad det bruna är för material? Jag tycker det ser ut som skinn, gissar jag rätt eller fel? Du hittar mig här PysselQvinnan.se

Svar: Det bruna är så enkelt som blekta svart jeans :)
Anita Stenmark

Kommentera här: