Osynliga varvslut..

...eller vad man nu ska kalla det. Det är några som frågat hur man fixar "rena" varv när man virkar runda mattor och det tänkte jag att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter :)
Jag fick tipset av http://rumpetuss.blogspot.se att googla på "invisible join chrochet" och hittade en massa varianter av vilka jag föll för denna beskrivning..
 
Man börjar ju alla varv med luftmaska/maskor beroende på om man virkar fasta maskor eller någon typ av stolpar. När man så kommer till sista maskan så gör man den öglan större än vanligt och drar ut virknålen som sedan stoppas in i första riktiga maska (fast eller stolpe) från andra hållet, dvs från avigsida och där drar man igenom öglan som kommer från sista maskan. Då var det klart, bara att börja om igen med luftmaskor och vald maskform varvet ut.
 
Tipset kommer från Mrsmicawber och länken har ni här:
http://mrsmicawber.blogspot.se/2014/04/mrs-ms-mock-invisible-join-new-crochet.html
 
Jag är inte känd som någon pedagog men jag lovar att när ni fattat galoppen så får ni superproffsiga runda mattor att pryda ert hem med.
 
Virka lungt och tack Msrmicawber för hjälpen!
Anita
1 Sofia/Trådtanten:

skriven

Tack för tipset. Jag tror att jag fattar galoppen ska testa så fort tillfälle erbjuds!

2 lopplisa:

skriven

Smart! Jag kunde ett annat sätt jag lärde mig när jag som bäst behövde det, men tyvärr har metoden fallit i glömska. :)

3 lopplisa:

skriven

Hejsan så här på kvällskvisten! Hoppas allt står väl till!! Hoppas du snart är tillbaka i bloggosfären. Saknar din inlägg!!

Kommentera här: