Att dra i rätt tråd

Lördag är oftast lika med ateljedag så även idag. Som så ofta förr tog jag till apostalhästarna för att ta mig de fyra kilometer som det är från boendet till mitt kreativa krypin. Promenaden var en ren njutning då kung Bore bjuder på ett fantastiskt skådespel.
 
Vi har "riktig vinter" i år - mycket snö, lagomt med tö, inga halkiga trottoarer och emellanåt "smällkallt" - precis som det ska vara i Lappland.
 
Med risk för upprepning så har dagens jobb handlat om att sprätta, sprätta, sprätta. Jag väljer sprättning framför att klippa då jag vill ha med så många detaljer som möjligt tex niten som sitter vid ficköppningen och skulle jag ta till saxen där så finns det ingen sömsmån kvar. När det kommer till att demontera jeans så handlar det om att börja sprätta sömmarna från rätt håll och gör man det så är det bara att dra i tråden hela sömmen ut om ni fattar. Eller som en skidåkare från Tärnaby en gång sa - "Hä int lönt å förklar för den som int begrip" :)
 
Två par jeans är nu ett minne blott och dom efterlämnade sig en hel hög med tråd.
 
Ha en fortsatt trevlig lördag1
Anita
1 Monika:

skriven

Hej Anita!
Jag undrar om det blir något återbruk med tråden i jeansen som du sprättar loss? Kan den användas som utfyllnad i någonting eller som dekoration? Går den att sy med igen?
Hälsningar Monika.

Svar: Hej Monika, Jag har prövat att sy med den men då protesterar symaskinen. Att samla ihop till fyllning funkar säkert jättebra men latmasken i mig vill inte riktigt åt det hållet :)
Anita Stenmark

Kommentera här: