Bara två veckor kvar nu...

..av semestern vilket lätt kan ge en känsla av panik. Nu är det dock så att jag har bestämt mig för att vara här och nu och ta ut det mesta och njuta av varje dag, så det så!! En lite sak bara om sommarvädret - SKITDÅLIGT!!
 
Då jag inte haft någon anledning att fördriva dagarna i hängmattan har jag istället tillbringat en del tid i mitt pysselrum och i garaget.
 
Först ut denna gång är ett super snabbt och enkelt pyssel, och tillika årets 35:e. Man tager sig en trasig glödlampa, en hobbykniv, något stadigt att "peta sönder" med och en spetstång att "ta ut" med. För en mer utförlig beskrivning kan ni gå in här.
 
Jag valde att använda ett snöre som upphängning men här kan man ju "lyxa till det" betydligt mer om man känner för det. Jag har ytterligare några färdiga lampor som väntar på upphängning och jag tänker mig att en gammal tavla med en fin tapet eller nåt skulle kunna funka som bakgrund för ett gäng vaser.
 
I garaget har jag slitit lite hårdare och är ännu inte klar men redan nu känns det som om jag kommer att bli riktigt nöjd. Det är ett gammalt bord som behövde lite omvårdnad fast ska sanningen fram så visade det sig att lite var en klar underdrift.
 
Det är alltså detta bordet med två utdragsbara skivor och två iläggsskivor det handlar om. Som ni ser var det lite misshandlat med fuktfläckar och en brandros. Inga problem tänkte jag och började bearbeta ytan med slipmaskin men så upptäckte jag att de stora skivorna var fanerade för där det hade brunnit var det hål i fanerytan. Ett tag blev jag lite orolig över att det kanske bara var någon typ av masonitskiva under men när jag började peta bort faneret såg jag att det tack och lov var "äkta" trä. Är inte riktigt säker på vilket träslag men det är hårt och har en rödaktig ton. Att få bort allt faner krävde sin kvinnokraft och en villig spackel men till sist så var jag i mål.
 
Så här ser bordet ut efter faneravklädning och bortputsning av gammalt lim och skavanker. Det verkar vara ett annat träslag i iläggsskivorna men jag får nog påstå att det ser rätt charmigt ut som det är. Nu ska jag ta mig en funderare om det ska så få förbli eller om jag ska försöka ta fram någon bets eller dylikt som ger ett mer enhetligt intryck. Den uppmärksamme kanske noterar att det är olika färg även på benen och det tror jag beror på att solen kommit åt att bleka den ena sidan och med tanke på det passar väl skivorna in rätt bra.
 
Ha en fortsatt trevlig kväll så höres vi.
Anita
 
 
 
1 lopplisa:

skriven

Fantastique! Ja, inte vädret då, men väl ditt färdiga och ditt pågående alster!! Beundransvärt allt jobb du lagt ner på att fixa bordet! Det verkar i alla fall vara väl värt allt slit. Ser ju ut att bli hur fint som helst!! Ha det gott!

2 Helena Högberg:

skriven

Intressant att se hur det ser ut under skivan, det har jag aldrig sett!

Kommentera här: