Hallå, hallå! Vart tog du vägen?

Ja, det är november jag efterlyser. Hur kan en månad gå så fort? Var är handbromsen?

Som den julnörd jag är så menar jag att vi är inne i årets mysigaste tid nu och då vill jag hinna njuta av varje dag och kväll men det känns som en omöjlighet när tiden rusar fram som ett skenande X2000. Så än en gång, var är bromsen?

När sonen och hans familj väl är installerad i sitt nya hem ska jag lägga all energi på att njuta av stora mått med julmusik, glögg, inspirationsmagasin och pysslerier.

På tal om julmusik så köpte jag årets ICA-julskiva med Jill Jonsson, en artist jag brukar tycka om, men denna skiva var inge bra alls utan rent av trist. Fjolårets med Måns Zelmerlöv var/är ju super så den kommer att snurra många varv i min cd-spelare.



En annan som jag kan rekomendera är Michael Buble´s - mycket bra.



Jag har ju lovat visa upp det färdiga resultatet av furustaken och konservburkarna men ni får vänta ett tag till då jag glömde ta detaljerade bilder innan jag drog iväg med dom till det skyltfönster jag fick den stora äran att ställa iordning inför gårdagens julskyltning. Det enda jag har för nu är denna..



För den som är intresserad så kommer inom kort bättre bilder.

Som en liten tröst tänkte jag bjuda på en "gör-det-självare". Denna gången är det en enkel, lite naiv stjärna och det som behövs är..



tyg
ståltråd
sidavbitare
och gärna en tång av något slag

Jag ville ha en stjärna med fem uddar där "längden" på varje udd fick bli 10 cm vilket gör att det behövs 20 cm tråd till varje udd, dvs totalt en meter plus 5 cm att lägga omlott.

Tyget jag använde är ett lite tunnare som jag skar en remsa av med måttet 4x220 cm. Det är ju lite beroende på hur kraftigt tyget är men minst dubbla måttet på den färdiga stjärnan behövs för att få till en bra rynkeffekten.



Sy en kanal av remsan och vänd avigan inåt. Gör en "vikning" för var 10 cm på ståltråden (glöm inte de 5 cm som ska ligga omlott) och trä sedan på kanalen. Forma till en stjärna, fäst omlottbitarna med den tunnare tråden och...



.. sy ihop kanalen. Nu återstår finjustering av stjärnformen samt att knyta fast ett band för upphängning.







Enkelt, snabbt och billigt pyssel :)

Nu ber min kropp, vänligt men bestämt, om vila efter kvällens takmålning så det är väl inget annat att göra än att inta ryggläge.


Höres
Anita