Goa gubbar från Laisbäck

Kvällens kreativa arbete har gått i röda bär´s tecken, lingon, vinbär och jordgubbar. Vad gäller de sistnämnda trodde jag säsongen var över men ack vad jag bedrog mig för i morse när jag kom till jobbet stod där en hink med "hemplockade", röda gubbar från Laisbäck. Så är det när man är omgiven av snälla människor - tack igen Mona!!
Vinbären kommer från sonens buskar som jag nallade av lite igår kväll och lingonen hämtades i skogen förra hösten och återfinns i frysen men nu är det lagret snart uppätet, bara nån enstaka påse kvar, så jag kommer att i min kvällsbön lägga in en önskan om god skörd här längre fram i höst.
 
Orörda råvaror.
 
Av lingonen bidde det förståss..
 
..god sylt. Om jag måste välja ett bär blir det tveklöst just lingonet då den sylten passa till det mesta, både till och i mat. Jag brukar bla smaksätta köttgrytor med just lingonsylt - blir kalasgott.
 
De nyskördade bären behövde en handpåläggning innan dom kunde förpassas till kylan.
 
3,5 liter vinbären repade sig snabbt :) och finns nu fördelade i sex stycken formar som kommer att bli gott att finna i vinter när vi blir sugen på nån smarrig paj eller nåt annat gott.
 


Får jag presentera fyra liter nysnoppade gubbar.. hm..heter det så när det handlar om jordebaer.. låter lite ekivokt..
 
 
I allafall så har dessa bär skivats och frysts in för att kokas sylt av allt eftersom behovet dyker upp under den annalkande vintern, för så gör Mona.
 
Jag känner mig rätt rik en kväll som denna.
 
Fram till och under mitt favvoprogram "Project Runway" kommer jag att påbörja arbetet med en väska. Gissa vilket material?
 
Höres
Anita
 
 
 
 
 
 
1 Emilia:

skriven

Härligt med så mycket bär att få göra massa gott av! Och vilken underbar jeansremakekappa!

2 Karina:

skriven

Jag håller med om att det låter lite knepigt med snoppade gubbar men icke desto mindre är det ju så.
Härlig skörd, här har vi så mycket vinbär så jag vet snart inte vad jag ska göra av dem. I-landsproblem jag vet ;)

Svar: Sylt av svarta v-bär är en absolut favorit att ha i fil - jammi
Anita Stenmark

3 Karin i Stensele:

skriven

Glöm inte att jag vill köpa en. :-))/Karin

Kommentera här: