Saga om pappas byxor

Dagen har ägnats åt att förvandla ett par vuxenjeans till en kappa storlek 98 cl och tänk sig, nästa allt material gick åt...
 
 
..bara lite småspink kvar :)
 
Det är alltså lilla Saga som fortsättningsvis ska nöta pappas denim i en kappa fodrar med ett gult bomullstyg. Behöver jag säga att det är secondhandt?
 
 
Himla suddig bild den sista men jag ville få med fodret så ni får hålla tillgodo med den.
 
Att jobba med jeans är verkligt härligt men det tar tid att få till det. Första momentet är att sprätta sömmar, nästa är att komponera ihop bitarna på ett väl avvägt och tygbesparande sätt och det är dessa två steg som tenderar att dra ut på tiden. Sen när alla mönsterbitarna är kompletta så går det på en grisblink att montera ihop själva plagget.
 
Modellen är som vanligt hämtad ur en Ottobretidning och jag gillar speciellt ärmen med den långa mudden.
 
Nu är det dax att knoppa. Godnatt allesamman, sov gott.
 
Höres
Anita
1 Heimlaga:

skriven

Latmansverisionen som jag kör är att skippa att sprätta sömmarna och i stället använda saxen... Menman går ju miste om en del effekter på det sättet.

Svar: Ja så är det ju.. speciellt när man vill ha med nitarna måste man ta till sprättkniven.
Anita Stenmark

2 Mia:

skriven

Sååå fin! Önskar mitt sprätt tålamod var som diitt.

Svar: För mig har tålamodet ökat med åren så det finns hopp för dig ännu Mia :)
Anita Stenmark

3 klockarbarn:

skriven

Hjäkp vad snygg. Jag drar mig för att både sprätta och sy i jeans. Det känns så himla tjockt.

Svar: Ja så kan det vara men man får välja de mjukaste när det handlar om kläder till småfolk
Anita Stenmark

4 malin:

skriven

Hej!
Vilken underbar ide´
Ha en fin start på veckan!
ram Malin

5 Denise:

skriven

Superfint! Jag är fortfarande intresserad av att beställa något till Otto av något av det som hans far använt. En overall eller en tuff killjacka för hösten kanske :-)

Svar: Jag har dig och Otto i mina tankar :)
Anita Stenmark

6 Emelie:

skriven

men gudars vilken fin kappa!
vilket nummer av ottobre?
/Emelie

Svar: Det är vinter 6/2009, modell 18.
Anita Stenmark

7 Sanna:

skriven

Åhh den är helt underbar! Önskar så att jag var duktig på att sy barnkläder jag med.. =)

SV: Mmm en mans skräp är ju som sagt en annan mans skatt.. ;) hihi..

Kraaaaam
Sanna

8 lopplisa:

skriven

Djiiisuss! Himla läcker!! Skulle nästan vilja påstå att denna kappa i fråga om barnkläder nog är oöverträffbar, men det ska jag inte... Såklart kommer du att fortsatt toppa, gång efter annan med minst lika maxade återvunna jeansplagg.. Så mycket har även jag förstått! Jättefint!! :)

9 Fröken S:

skriven

Vilken snygg kappa! och vilket jobb som ligger bakom, men SÅÅÅ snygg!

10 Annika:

skriven

Shit, vad snygg!!! Jag önskar att jag hade en sån själv!

Eller att jag hade tålamod och en symaskin som inte krånglar varje gång jag ger mig på att sy i jeans :-(

11 josefin:

skriven

Supersnygg! Blev inspirerad att göra något liknande, hoppas det är ok med dig!

12 carolina:

skriven

Helt fantastisk!!!!

13 Karin:

skriven

Hej!
Så snygg kappa, är sugen på att göra något liknande till dottern. Jag undrar om jag möjligtvis skulle kunna få en kopia på mönstret?
Kram
Karin

14 En annan Karin:

skriven

Helt fantastisk! Imponerande!!!

15 Evalotta Stenvall Holmlund:

skriven

Du är grym kvinna <3

16 Dilar Toprak:

skriven

Hej
Jag undrar om jag inte kan köpa ett sådant av dig till min dotter?

Kommentera här: