Ett, två, tre, fyra

alla byxor äro dyra.
Den som inge byxor har
den får gå med rumpan bar.
 
En ramsa från min barndom som kom för mig när helgens pysslerier skulle bloggas.
 
 
Fast här hos Handkraft & Återbruk ser man aldrig några dyra brallor - nej, nej, tvärtom.
 
I helgen har det handlat mycket om jeansomgörning och alla barnbarnen har fått sig ett par byxor.
 
 
Först ut i dagens kavalkad är treåriga Corenelias outfit som består av en hängseltunika med blommig puffbyxa i svalkig bomull som har fått ligga till sig i tygskåpet x antal år.
 
 
Tunikan är hopsatt av diverse överblivna bitar sedan tidigare arbeten samt fodrad med samma bomullstyg som byxan och knappar från min samling inköpt på loppis.
 
 
Så har vi då kommit till Tristans djuriska bralla..
 
 
..där giraffen, apan och krokodilen ser ut att trivas. Djurmotiven har jag klippt från en stuv ur mitt förråd som jag pressat fast på jeansen med hjälp av vlisofix och sedan sytt en söm runt.
 
Tredje byxan är tänkt till ettårige Waldemar och dom är sprungna ur ett par ljuvligt mjuknötta jeans..
 
 
 
..av märket Lee som rara Birgitta J har förärat mig.
 
 
Byxpar nummer fyra är tänkta till lille Teo som hunnit bli 4 månader. Han är en varmblodig kille så jag inbillar mig att denna haremsmodell i bomull med muddväv i linning och benslut ska var svalkigare än ett par tajtare trikåbrallor. Det rutiga tyget är ur ett loppislakan och fickorna är hämtat ur jeansspinket.
 
Nu ville det sig inte bättre än att ytterligare ett byxpar blev till i helgen och detta beroende på att jag tänkte lite fel på storleksfronten. Det är inte helt lätt att hänga med när älsklingarna växer så det knakar.
 
Den femte och sista varianten får väl kallas Emilbyxan..
 
 
Detta härliga tyg med motiv ur Astrid Lindgrens fantastika berättelser om den godhjärtade grabben från Småland har precis som det mesta i mina skapelser legat till sig i tygsamlingen i väntan på rätt ide. Materialet i rutan är en mjuk bomullsflanell som jag har så mycket av att alla fyra kan få sig ett par. Vore skoj att få tag i andra sagomotiv så varje byxa får en egen berättelse.
 
Alla modeller kommer ur senaste nummret av Ottobre-tidningen för barn.
 
Då solen behagar att lysa idag är det troligt att jag lämnar symaskinen och går ut i sommaren och bryner på mina fortfarande rätt vita ben.
 
Höres
Anita
 
1 hennihenni:

skriven

Härliga! De djuriska byxorna i synnerhet :)

2 lopplisa:

skriven

Wow! Vilka fina brallor!! Otroligt läckra, var och en på sitt väldigt genuint, geniala vis! Vilka lyckostar dina barnbarn!!

3 Sanna:

skriven

Åhh du är så himla duktig gumman! Så himla läckra byxor!! <3
Och fina fynd du gjort här nedan och din klänning blev supersnygg..att ett par gamla gardiner kan bli så snygg.. =)

SV: Nej himmel, en sommar utan loppis vore då ingen sommar för mig.. =)

Kraaaaam
Sanna

4 Petra:

skriven

Jösses... vad duktig du är på att göra om och återanvända!

5 mia:

skriven

hej o tack för alla underbara kläder till Cornelia o Waldemar.

Svar: Roligt att du gillar dom :)
Anita Stenmark

6 mia:

skriven

självklart, emil byxorna var klockrena till busen Walle. :D

Svar: :-D
Anita Stenmark

Kommentera här: