Då var det dax igen..


för pysselstafetten som denna gången har temat vår/påsk.

Mitt bidrag blir..




en tupp.

Till denna skapelse har jag använt följande



Vadmal, vadd, färg och träpinnar. (Jo, jag vet att det på bilden även finns ståltråd och här trodde jag att det skulle bli herr tupps fötter men det ändrades under resans gång)



Här är mönsterdelarna upplagda (allt ritat på fri hand); av kropp och kam behövs två delar, av den avlånga delen som ska bli "stjärtfjädrar" behövs minst tre delar. 


Ja, ungefär så här.. dessutom behövs en näbb - den lilla triangelformade tingesten.



Nu är det dax för att färglägga kam, stjärtfjädrar och näbb och till det använder jag vanlig hobbyfärg. Låter som en saga men det är faktiskt sant :)



Förutom färgen så blir delarna mer stabila så var inte rädd, kladda på. När färgsättningen är klar måste delarna torka och torktiden är beroende på hur tjockt lager man lägger på. Kam (en höger och en vänster) och fjädrar målas på en sida medans näbben behöver färg på båda sidorna.



När allt har torkat är det dax att sy ihop kroppen med näbb och stjärtfjädrar (dubbelvikta) placerade på "rätt" ställe. På bilden ser ni att jag har klippt skåror i fjäderdelarna, lämna dock cirka en centimeter på kortsidorna som får bli sömsmån.



Hoppas ni förstår vad jag menar...



Sy en söm runt men lämna öppet nertill för stoppning och ben



När tuppen är välgödd och benen är på plats (låt pinnarna gå upp en bra bit i hals och stjärt för stabilitetens skull)
är det dax att sy igen öppningen och det får man faktiskt göra för hand.



Det var nu jag kom på att i mina gömmor fanns en fin träbit funnen nånstans någon gång som skulle passa bra som fot till Mr Vadmalstupp.

 

Jag borrade bara hål på lämpligt ställ med lämpligt avstånd och droppade i en klick trälim i hålen innan jag tryckte i benen.
 


Då återstår bara kammen som först får sig ögon ditmålad innan det är dax att till sist sy fast dom på kroppen.





Andra tuppar kan beskådas här och här



Vart är Agda och hennes väninnor??

Imorgon är det första april men jag lovar det är inget skämt att ni då kommer att få två nya tips på roliga pyssel och det av "Henriettas pyssel och katter" samt "Pysseldags hos Ida".


Höres
Anita
1 Linda Söderlund:

skriven

Jättefin!

2 hennihenni:

skriven

Det var en ståtlig tupp! Kanske du måste göra några hönor också :)

3 Henrietta:

skriven

Super fin! Det ser så svårt ut, men med din beskrivning blir det genast mycket lättare!

/Henrietta

4 lopplisa:

skriven

Vilken snygging!! Och vilka härliga material du använt dej av!

5 katharina:

skriven

Vacker och ståtlig!

6 Sara:

skriven

Åh va söt! En sån här ska jag göra, blir en prefekt påskpresent till mamma! :D

7 sandra:

skriven

Åh, jag önskar att jag hade sett detta inlägg tidigare! Tyckte det var det allra bästa tipset i pysselstafetten den här gången :)

Kommentera här: