Pysselstafetten går vidare

Då var det dax att axla rollen som pysslare i stafettform och pinnen har överlämnats av Frida Sofia.
 
Mitt bidrag kom till utifrån det faktum att jag bränner en en himla massa värmeljus och alla likasinnade vet ju att det blir en hel del kopparna att hantera innan man tar sig iväg till återvinningen.
 
Till detta pyssel behövs..
 
 
..en tom vinbox, kniv, nån typ av textil och min gamla vanliga limblandning = trälim+vatten.
 
 
Skär loss ena långsidan
 
 
Plocka bort plasthandtaget genom att böja hantagets fästen så att dom kan dras ut genom hålen.
 
 
Mäta lådans omkrets på bredden (vitt måttband)
Mät även höjden (blått måttband) från den ena öppna kanten till nedre kanten (botten) och gångra det med två om lådan ska vara klädd även invändigt och i så fall behövs även måttet för botten.
 
Klipp till tyget i enligt ovanstående mått. Jag valde en linnehandduk vilken visade sig ha nästan samma mått som låddan, inte mycket spill där inte.
 
Därefter är det dax att pensla på limmet på alla yttersidor utom utsidans botten som får förbli oklädd.
 
 
Placera boxen på tyget så att skarven hamnar på lämpligt ställe och stryk med handen så att det fäster överallt
 
 
Penslas även insidan med lim och vik därefter in tyget. Här är det lite bökigare att få det slätt och fint pga av alla hörnen men det går bara man är lite envis.
 
 
Nu återstår bara att limma fast bottenbiten.
 
Då var det återigen dax att ta till kniven..
 
 
..då hålen för handtaget behöver öppnas igen. När det väl är gjort är det bara att trycka tillbaks handtaget. Jag tycket dock att den svarta plasten inte riktigt matchade linnehanduken så jag lindade den med vanligt bomullsband, som fixerades med lim i båda ändarna, innan jag monterade det.
 
 
 
 
Jag valde att dekorera min box och vad passade bättre än att använda tomma värmeljuskoppar..
 
 
..ett snabbt och enkelt pyssel som alla kan göra. Använd en oskadlig sax och klipp jack i koppen..
 
 
Jag tog en stor och en liten och limmade ihop dom med smältlim, satte även på en knapp innan jag limmade fast ett snöre på baksidan som jag sedan knöt runt lådan. Klart!
 
 
Nu är det bara att greppa handtaget och bära med sig lådan runt hemmet och samla in alla utbrända värmeljus. För en del kan detta kännas som ett ickeproblem men för de som har samma höga förbrukning som underteckna blir denna tingest till en stor lättnad i vardagen :)
 
 
 
Hos oss står "värmeljusåtervinningsboxen" i diskbänksskåpet mellan insamlingsheaten.
Vill man ha en tåligare yta kan man behandla den med vattenlösligt klarlack.
 
Gjorde en lådda till som återfinns i barnbarnens lekhörna där "småplocket" hamnar och det måste finnas många fler ställen som behöver en hadtagsförsedd förvaring.
 
Imorgon är det Opellae som tar stafetten vidare mot nya höjder. Se nu till att haka på så ni inte missar något.
 
Höres
Anita
 
 
 
 
 
 
1 lopplisa:

skriven

Smart återvinning, i mer än en bemärkelse! Jättefin och toppenstorlek ur förvaringssynpunkt!! Kul när något nytt föds i ett idésammanhang :)

2 Sandra:

skriven

Men så smart och så smakfullt gjord! Gillar särskilt den fina dekorationen! Bra jobbat, Ha en fin dag, Sandra

3 Svägerskan A:

skriven

Snyggt, ska genast tillverka en jag också men först måste jag dricka ur boxen :-)

Svar: Behöver du hjälp... så är det bara att du hör av dig. :)
Anita Stenmark

4 Elin:

skriven

fint och praktiskt! återvinning när den är som bäst!

5 Åsa Lindmo:

skriven

Va snyggt att du virade in handtaget och behöll det:-)

6 Frida:

skriven

Jättesmart med handtaget! och nu fick jag ju en bra ursäkt för att gå till systemet och köpa mig en box vin ;)

7 Denice:

skriven

Vad fint! Jag kanske snor/lånar idén för förvaring behövs ju jämt. Inte minst i barnens rum ska småpryttlar sorteras på olika sätt.

8 Henrietta:

skriven

Så smart! Äntligen en snygg förvaring åt skräpet!

//Henrietta

9 susanne:

skriven

Fint! och bra tips på vad det går att göra med Bag in box förpackningarna.

Kommentera här: