Advent klappar på vår port

Jag tillhör det som stortrivs när det drar ihop sig till advent för i mitt tycke är julen som bäst innan den 24:e. När jag var litet barn var det inte tal om att något annat än julstjärnan fick komma fram innan sena kvällen före julafton.
 
Den 23: december for mamma fram som en tornado - skåp skulle skuras, gardiner skull strykas, mattor skulle dammas, golv skulle vaskas, skinkan skulle kokas, lutfisken skulle plockas upp ur baljan den plaskat i sedan Annadagen (om jag inte minns fel), pyntet skulle på plats, knäcken skulle kokas mm mm. Tänk vilken tur att jag och pappa tog hand om julgranen, måste ha varit en stor lättnad för stackars jultrötta mamma....... ;)
 
Hos oss har vi valt att ta in julen tidigt så vi hinner njuta av den för till nyår vill vi ju byta ut hyacinter och granar mot prassliga tulpaner.
 
På pysslerifronten har det legat stilla sedan förra veckan men det beror mest på att jag varit på jobb i Hemavan samt att vi har haft besök av barnbarn, vilka ju alltid går först förstås.
 
Jag har dock en en del projekt som inte presenteras här på bloggen och det passar ju kalasbra en okreativ dag som denna. Minns ni lådorna jag visade för nån vecka sedan..
 
 
 
Efter lite tapetsering blev dom till trevliga presentboxar..
 
 
 
..eller varför inte fylla dom med hemmagjort julgranspynt..
 
 
..att ta fram till nästa år igen.
 
Jag berättade ju om vår dukning under pysselkvällen i förra inlägget, här kommer några bilder. Med blixt..
 
 
Utan blixt..
 
 
Hela dukningen bygger på att använda det som redan finns i skåp och på hyllor, en enda detalj är nyinskaffad och det är älghornen som fungerade som fruktfat. Oskärpan i bilderna får ni väl se som ett extra myspåslag.
 
Höres
Anita
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Inger:

skriven

Lådorna blev fantastiskt fina, bara dom är en julklapp i sig.

2 VisaLiza:

skriven

Otroligt tjusiga askar och vilken vacker dukning. Känner igen det där med en mamma som tokstädade dagen innan julafton. Jag gillar precis som du att få njuta av julen lite längre. Tar fram lite till advent och fyller sedan på undan för undan ända fram till julafton. Kramar Liza

3 alviti:

skriven

Då vet jag vad jag ska göraav tapetproverna jagfår från min pappas affär :)
Underbar dukning och vilken snygg stjärna man ser i bakgrunden. Ha det gott!

4 lopplisa:

skriven

Fina askar!! "Kristyrinramningarna" med! Och dukningen då... väldans juligt inbjudande!! Så fint ni gjorde det! Hade jag bara bott vid polcirkeln, kunde jag haft vägarna förbi och pysslat jag också :) Ha det gott!

5 Gunilla:

skriven

Håller helt med om att advent tätt följt av nyår är det bästa med julen. Julafton är oftast mest olustig och kravfylld.

Kommentera här: