Lucka nr 10

Idag är det Nobeldagen och då tänker man väl först och främst på uppklädda, kloka människor som får gå på sitt livs fest. Kommer detta att avspeglas i dagens lucka? Nja, blir väl svaret men eftersom de flesta av oss deltar i festligheterna framför tv:n så kan väl detta passa för ingen vill ju kalasa med kalla fötter.
 
Upprinnelsen till med pyssel är den här annonsen i tidningen "Drömhem & Trädgård"..
 
..och jag tänkte att ett sånt par får Tomten gärna komma med. Nu är det ju bara så att Tomten har helt tappat bort min adress så därifrån är inget att vänta men det kan väl inte vara så himla svårt att fixa ett par själv, eller?
 
Jag plockade fram en militärfilt ur mitt lager och hittade även ett par innersulor som ingen använder längre och med hjälp av en tuschpenna ritade jag helt sonika av min fot på filten. Klippte sedan ut fyra fötter och justerade formen på sulorna. Sen la jag filten över min fot (som jag placerat på den utklippta ullfoten) för att kolla hur mycket som behövdes till överdelen, nålade fast den i ullfoten och klippte ut. Därefter började jag sy och jag gjorde allt utan symaskin för vet ni, det är faktiskt lite meditativt att handsy ja, i alla fall till fingertoppen punkteras.
 

Här ser ni bitarna och hur jag har börjat sömmen på bottendelen. Jag fortsatte sy fram till halva hälen och då stoppade jag in den sulan och fortsatte sedan hela vägen runt. Innan jag sydde på överdelen pimpade jag kanten med grått teddy för att sedan sy fast den på foten.
 
När det var klart tyckte jag det behövdes nåt mer och efter lite rotande i skåpen bestämde jag mig för det blå/vita bandet. Jag är nöjd med min julklapp och jag kan lova att jag kommer inte att frysa om tassarna när jag går på banketten.
 
Pyssla lugnt
Anita
 
1 Doris:

skriven

Alltså, din tofflor blev ju så mycket bättre :)

2 Anonym:

skriven

Men så fina!!! Och utan mönster, det imponerar!

3 Kristina:

skriven

Helt underbara, vad du är pysslig!

4 lopplisa:

skriven

Men.. alltså! Så baxnande impoarbete!!!! Inte klokt så fina!

Kommentera här: