Lucka nr 17, 18 och 19

Jag måste börja med en efterlysning! Är det någon som sett den sjuttonde och artonde december glimra förbi? Här hos mig känns det som jag, under dessa dagar, bara vaknade för att omedelbart krypa ner i bingen igen. Som ni förstår är det förklaringen till att inga inlägg gjorts här på bloggen så idag kör jag en trippel.
 
Lucka nummer sjutton handlar om ett hårdare material nämligen ståltråd eller najtråd eller vad som nu är den rätta benämningen. Oavsett namn så är det ett bra pysselmaterial som kan nyttjas till mycket och på Pinterest hittade jag lite annorlunda varianter på luffarslöjd som det kallades förr i världen.
 
Det är ju populärt att plocka bort lamskärmarna och bara ha en naken glödlampa så varför inte sätta denna på väggen?
 
Den är föll vårt barnbarn Cornelia för, rosa och ballerina är en bra kombo för en snart sjuårig tjej. Det kan kanske få bli en födelsedagspresent... 
 
Med denna läckra skapelse som jag gärna skulle sätta på väggen kryper vi upp i svårighetsgrad. Undra om mitt tålamod räcker till? 
 
Jag stänger lucka nr 16 med en riktig älg med glimten i ögat :)
 
  
Lucka nummer arton.
 
Här går vi från industriellt material till skogliga råvaror dvs trä. Har ni fixat någon julbock ännu? Om inte har jag här ett tips på en annorlunda bock..
 
..som är hur snygg som helst. Gissar att allas våran Ernst skulle säga att att "man blir glad i hela huvudet av en sån stilig herre". Den kan inte vara speciellt svår att gör så det är bara att begiva sig ut i skogen och leta passande grenar och med hjälp av limpickan montera för att slutligen spraya på ett lager färg. Skogsturen känns som den största utmaningen för mig då det är ca 70 centimeter snö att ta sig fram i.
 
När jag ändå ute och plumsar i djupsnö så tar jag med mig några extra pinnar till denna fina stjärna som inte heller kan vara speciellt svår att få ihop. Min tanke är att man gör en ring av kraftig kartong som man limmar fast pinnarna i.
 
 
Lucka nummer nitton.
 
Då var vi framme vid nutid och här handlar det om golukt i form av husparfym. Jag är inget fan av parfymerade doftljus men detta ska jag testa för här handlar det om naturliga dofter. Basen är vanligt vatten som man kokar upp med olika doftbärare..
 
Här har man tagit en tallkvist, kanelstänger, apelsin, vaniljstång och granatäppelkärnor.
 
Det ser ut att funka med äpplen och nejlikor också.
 
Jag tänker att man kan pröva vad man nu tycker hör till årstiden och koka upp. För att doften ska stanna kvar måste det hållas varmt och för de som har en öppen spis eller dylikt ställer man grytan där. För oss andra borde glögggrytan funka lika bra. Här har ni en länk där processen beskrivs på engelska, http://www.halfbakedharvest.com/homemade-holidays-lets-make-house-smell-like-christmas/
 
Om husparfymen inte faller någon på läppen kan man fixa till doftförstärkning med de mer traditionella och vackra apelsiner med kryddnejlikor.
 
Om ni följer länken här så kommer ni till Pinterestsidan där jag funnit alla ideer. https://www.pinterest.com/curbly/diy-holiday-projects/
 
Pyssla lungt!
Anita
 
 
1 Longevity - en blogg om hälsa:

skriven

Åh vad fina apelsinmönster!

2 Doris:

skriven

Husparfym har jag aldrig hört talas om, måste testas

Kommentera här: