Klimat och återbruk

Välkommen in till min blogg som under en längre tid varit styvmoderligt behandlad gånger fyra.... minst! Som jag ser det kan det bara bli bättre.... och förhoppningsvis inom en inte allt för lång tid, typ... veckor?!
 
Vad har då hänt sen sist? Jo, i Storuman har det under augusti spelats in ett tv-program som ska visas i SVT i april 2018. Iden till programmet kommer från Björn Ferry och Heidi Andersson och syftet är att att få till en förändringsprocess här i Storuman avseende klimatfrågor. Kan Storuman bli en förebild för resten av Sverige? Sverige som är landet som har förutsättningarna att bli världens första fossilfria välfärdsnation. Ja ni fattar, mycket viktiga frågor för oss alla att fundera över och under inspelningstiden har några Storumanbor fått prova på att leva lite mer klimatsmart. Kommer att bli spännande att se programmet som förövrigt ska heta "Storuman forever".
 
Jag tänker att mitt bidrag till klimatsmartheten är mitt återbrukande som jag genom bloggen försöker inspirera andra att ta efter. För de som inte vill eller kan skapa själv kommer jag ju som ni redan vet att öppna en webshop med produkter av varierande slag allt utifrån tillgång av material och ideer.
 
Gamla broderier och slitna jeans kan bli en fin kombo i soffhörnet.
 
Jag kan öppet erkänna att det där med modern teknik inte är det jag är bäst på och många frågor söker svar. Nästa helg tror jag att några frågetecken ska rätas ut för då åker jag till Saxnäs och ett event skapat av Norrlands Designkreativ som riktar sig till personer som lever för kreativt skapande, hantverk, färg&form och design. Helgen kommer att innehålla föreläsningar och workskops med bla Clara Lidström, hon med bloggen "Underbara Clara" ni vet. Ska bli så spännande!
 
Nu ska jag rusta iordning en fikasäck och åka ut i lingonskogen med barnbarn i sällskap.
 
Ha en skön söndag!
Anita
 
 
 
 
1 Heimlaga:

skriven

Fantastiskt fina kuddar! Jag har tidigare gjort någon enstaka kudde av stramaljbroderier från barndomen som aldrig kommit sig till någon tavelram, men kombinationen med jeans blev mycket snyggare!

Svar: Vad glad jag blir att du gillar mina kuddar! Jeans matchar det mesta och med tydliga detaljer kvar på materialet så blir det riktigt bra. Nu får du rota i dina gömmor :)
Anita Stenmark

2 Heidi Herbst:

skriven

Så fine de ble! Jeg har kjøpt noen slike broderier i bruktbutikker fordi jeg har lyst til å sy vesker, puter e.l. av dem. Til den første veska har jeg funnet matchende stoffer i farger som går igjen i broderiet. Men jeg ser jo nå at dongeri er et veldig godt alternativ!

Svar: Ja, denim är ett fantastiskt material och passar till nästa allt. Tack för kommentaren, alltid lika trevligt att få höra av er som läser min blogg.
Anita Stenmark

Kommentera här: